13 Nisan 2009 Pazartesi

Matematik Denen Büyük Sevimli Şey


Kütüphane evim gibi artık; neredeyse raflardaki değişik kitapları bile farkeder olacağım. Her ne kadar kütüphane olmak için çok düzensiz ve küçükte olsa orada ders çalışmak benim için ayrı bir zevk. 2 katlı kütüphanede ders tekrarını genelde 1. katta, sınav hazırlıklarınıda 2. katta yaparım. Gelenek gibi birşey fakat her ne kadar saçma sapan görünse de bu gibi alışkanlıklar fena halde etkiliyor insanı. Bugün sınav tekrarı olarak matematiğe çalıştım ve doğal olarak 2. kattaydım.


Matematik! Bilimin dilidir matematik. Hatta çok rahatlıkla doğanın dilide diyebilirim belli sınırlar çerçevesinde. Matematik her ne kadar bu seneye kadar başımın belası olmuş olsa da içten içe merak ederdim; hatta pek anlayamadığım için kendime kızardım. Daha sonra, bu sene birden bir değişiklik oldu ve ilk dönem matematiğe çalıştım, AA getirdim. Bu başarı şu anda gözümde pek kıymete sahip değil çünkü sadece ezberleyerek, mantığından çok sonucunu kafaya kazıyarak aldım bu notu. Tamam, türev ve integral hesabında bazı şeyler ezberlenmeli çünkü mantığında dair açıklamalar bir kimyager olarak benim alanımın dışında. Buna karşın daha oturaklı bir şekilde halledebilirdim ilk dönem matematiği ve sömestr tatili dönüşü herşeyi unutmuş olmazdım.


Geçen dönemin aksine bu dönem, hatta bugün herşey değişti. Bugün genelleştirilmiş integral çalışırken kendimi öyle bir heyecan içerisinde buldum ki, geçen dönem çalışırken sadece ezberleyeceğim şeyleri gerçekten öğrenmiş oldum. Asıl önemli olansa meraktı kesinlikle. Ben bugün merak ettim. Ben bugün bir biliminsanının olması gerektiği gibi davrandım ve bu tamamen kendi kendine oldu. Konu bir 3. sınıf öğrencisine göre çerez olabilir fakat şu anda en çok merak ettiklerim arasında. Sonsuza giden bir doğrunun altında kalan alan bence merak edilmesi en doğal şeylerden birisi hatta.


Sonuç olarak matematik artık birsürü birsürü ezberden ibaret birşey değil benim için, bütün doğasıyla anlamaya çabaladığım bir uğraş. Bunun öyle olmasındanda inanılmaz keyif alıyorum şu anda.

Foto bu siteden alınmıştır.

4 yorum:

GarajımdakiEjderha dedi ki...

Zehirlenmiş bir beynimiz daha var :) İyi iyi.

Daha genelleştirilmiş integral'den sonra çook yolun var(inşallah kimyacılara da adam akıllı gösteriyorlardır çünkü bazı alanlarda çok gerekiyor). Asıl zevkli kısmı ise o resimde gördüklerini yapmakta :)

Mustafa Özkan dedi ki...

Evet çok yolum olduğunun farkındayım :)

Aldığım ders açısından konuşmak gerekirse kitapta ne varsa tahtada ve hocada da o oluyor. Defter tutma ihtiyacı bile duymadım çünkü satırı satırına aynı şeyler dökülüyor hocanın ağzından zaten. Durum böyleyken, matematiğin önemini ciddi ölçüde kavradığım şu günlerde kendi çabalarımla olabildiğince geliştirmeye çalışıyorum.

Arif dedi ki...

Matematiğin içeriğinin dışında matematiğin kendisini kavram olarak düşünmek dahi insanı hayretler içerisinde bırakabiliyor. Doğa ve matematik uyuşmasını sadece şaşkınlıkla izliyorum ve bunun altında yatan mekanizmayı merak etmekten kendimi alamıyorum. Matematik Sanatı'nda Jerry King, matematiğin müzik gibi, resim gibi bir anlamı olduğunu iddia ediyor ve sonuna kadar da haklı olduğunu düşünüyorum.

Ama şundan eminim ki kitapta eleştirildiği gibi bu güzelliği günümüz Calculusvari kitaplarda bulmak (veya kolayca fark etmek) oldukça güç. Bana matematiğin müthiş güzelliğini gösteren bir diziyi size de tavsiye ederim : Numb3rs.. Ayrıca matematiğin harika dünyası hakkında harika okumalar olan Ian Stewart'ın ve Ali Nesin'in kitaplarını da es geçmeyelim... Matematiğe bambaşka bakmanızı sağlayacak..

Mustafa Özkan dedi ki...

Sözünü ettiğin kitapları kısa zamanda edineceğim, teşekkür ederim. Ayrıca bahsettiğin gibi üniversite matematik kitaplarında bu durumu kavramak çok zor. Tabi insanların "Neden?" sorusuna duydukları ilgisizlikle birleşince ortaya Bob Dylan'ın bahsettiği gibi "Huzurevinden daha çok insanın öldüğü yer" olan üniversite çıkıyor.